Αειφορία και Τρόφιμα

Γενικά

  • Κωδικός: 276-190705
  • Εξάμηνο:
  • Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
  • Τύπος μαθήματος:
  • Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
  • Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (2)
  • Μονάδες ECTS: 4
  • Διδάσκοντες: Ριτζούλης Χρήστος

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Διασφάλιση επάρκειας τροφίμων: Από τις απαρχές της ανθρωπότητας  και τις προσπάθειες για επιβίωση ως τροφοσυλλέκτες, εξημέρωσης ζωικών και φυτικών ειδών για την αύξηση της επάρκειας των τροφίμων μέχρι τη σύγχρονη εποχή της μαζικής παραγωγής  τροφίμων σε βιομηχανική κλίμακα.
  • Επίδραση των κλιματικών αλλαγών διαχρονικά στην διασφάλιση της επάρκειας των τροφίμων.
  • Η φιλοσοφία της αειφορικής διαχείρισης των πρώτων υλών για τη παραγωγή τροφίμων και οι προσπάθειες που γίνονται σε παγκόσμια κλίμακα για τη διατήρηση τους.
  • Εφαρμογές της κυκλικής οικονομίας στα τρόφιμα και στα υλικά συσκευασίας τους.
  • Μελέτες περιπτώσεων αειφορικής χρήσης  πρώτων υλών και κυκλικής οικονομίας.
  • Παραδείγματα αλόγιστης χρήσης πρώτων υλών και οι καταστροφικές συνέπειες τους.

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα αποσκοπεί στην επίτευξη των ακόλουθων μαθησιακών αποτελεσμάτων από τους φοιτητές:

  • τη γνώση των εννοιών της διασφάλισης της επάρκειας των τροφίμων,
  • τη γνώση της διατήρησης της βιωσιμότητας των πρωτογενών πηγών παραγωγής τροφίμων,
  • τη γνώση των αρχών της κυκλικής οικονομίας,
  • την ικανότητα εφαρμογής της κυκλικής οικονομίας στα τρόφιμα και στα υλικά συσκευασίας τους,
  • την ικανότητα ανάλυσης μελετών περιπτώσεων αειφορικής χρήσης πρώτων υλών και κυκλικής οικονομίας,
  • την απόκτηση γνώσεων σε περιπτώσεις αλόγιστης χρήσης πρώτων υλών και στις καταστροφικές συνέπειες τους.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προαγωγή της αναλυτικής, παραγωγικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο:

  • Διαλέξεις (θεωρία και ασκήσεις) στην αίθουσα.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Διαλέξεις σε διαφάνειες  PowerPoint με χρήση Η/Υ και προβολέα.
  • Σημειώσεις σε ηλεκτρονική μορφή.
  • Χρήση βίντεο και διαδικτυακών εφαρμογών στη διδασκαλία.
  • Ανάρτηση υλικού μαθήματος και επικοινωνία με φοιτητές στην ηλεκτρονική διαδικτυακή πλατφόρμα Moodle.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις100
Σύνολο100

Αξιολόγηση Φοιτητών

Μέθοδοι αξιολόγησης:

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις με ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων και επίλυσης προβλημάτων.

Τα κριτήρια αξιολόγησης παρουσιάζονται και αναλύονται στους φοιτητές κατά την έναρξη του εξαμήνου.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. FOOD AND AGRICULTURE ORGANIZATION OF THE UNITED NATIONS (2018) TRANSFORMING FOOD AND AGRICULTURE TO ACHIEVE THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDGs).
  2. European Commission-Directorate-General for Research and Innovation Directorate I — Climate Action and Resource Efficiency Unit I.2 — Eco-innovation (2019)  A circular economy for plastics – Insights from research and innovation to inform policy and funding decisions.
  3. TIM LANG AND DAVID BARLING (2012) Food security and food sustainability: reformulating the debate. The Geographical Journal . Royal Geographical Society, UK.
  4. BARILLA Center for Food & Nutrition: FIXING FOOD 2018.  BEST PRACTICES TOWARDS THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS.